Dospělí lidé, Psychika

Prokrastinace – Co to je a rady jak se jí zbavit

To slovo zní tajemně a možná až trochu hrozivě. co to vlastně přesně znamená, ta prokrastinace? Jednoduše řečeno je to odkládání. Odkládání důležitých, le poněkud nepříjemných či nezábavných úkolů. Není to přímo lenost ani lenošení, jen neschopnost najít v sobě dost energie a soustředění na to, abychom se s tím nepříjemným úkolem popasovali.

Prokrastinace může být až chorobná a způsobovat opravdu těžké komplikace. Strach z toho, že úkol nezvládneme, že naše snaha špatně dopadne, nás zatlačuje “do kouta”, do časové tísně. A my si k neschopnosti pustit se do práce zaděláváme ještě na pocit provinění, pokles sebedůvěry a sebehodnocení, které mohou vést až k depresím.

Jak na prokrastinaci

Jak již bylo zmíněno, nejčastějšími důvody prokrastinace jsou:

  • nedostatek soustředění
  • nedostatek energie
  • nedostatek sebevědomí (obava ze selhání)

S každým z těchto kritérií se můžete celkem snadno popasovat. Začněte ale tím, že změníte svůj přístup k pracovním záležitostem. Chcete to jen chvilku ráno, kdy si naplánujete vše, co se musí udělat, stanovíte prioritu každého úkolu a přidáte termín splnění.

Jak mít dost energie

Nejvíce energie máme jistě úplně všichni hned ráno po probuzení. Proto to úplně nejdůležitější dělejte na začátku pracovní doby. Nejprve vyřiďte vše s nejvyšší prioritou, potom to, kde hrozí nedodržení termínu (a s tím i sankce). Je mezi tím vším, co máte dnes udělat, úkol, který máte tendenci odsouvat? Postavte se mu čelem a udělejte ho hned. Jako první v pořadí. Proč? Zmizí ten nepříjemný pocit provinění a naléhavosti zároveň, který vás provází vždy, když věci odkládáte. Stejně to budete muset udělat, tak proč ne teď?

Jak se soustředit na práci

Udržet pozornost na práci je tak těžké, když se co chvíli ozve upozornění na nový email nebo příspěvek na Facebooku či Instagramu. Je tolik lákadel, které nás odvádějí od práce. Řešení? Tu hodinku, kdy se potřebujete soustředit na daný úkol, se vypněte do offline módu. Nenechte se ničím a nikým vyrušovat. Soustředění totiž dokážete až násobně více práce, než když ji odbýváte roztěkaní.

Jak mít více sebevědomí

Zvyšování sebevědomí je dlouhodobý proces, který se nedá odbýt jedním odstavcem. Je dobré na svém sebehodnocení a sebeuvědomění pracovat a zvyšovat si hodnocení sebe sama každý jeden den. Než se ale dopracujete na nějakou přijatelnou úroveň, napište si výrazně na kus papíru jedinou větu: “Každý dělá chyby a já taky můžu”. Když si význam této věty uvědomíte, pravděpodobně se rozpustí strach z toho, že vaše práce nebude dokonalá, hlavně, že do ní dáte maximum.

Previous ArticleNext Article