Zdraví

Odvodnění organismu – proč tělo zadržuje vodu a jak se jí zbavit

Víme, že pitný režim je důležitý a příjem tekutin by měl být dostatečný, aby pokryl i úbytek tekutin vyloučených z organismu. Proto například v létě pijeme víc, protože se víc potíme. Příjem a výdej tekutin by měl být v rovnováze. Někdy se ale stane, když se začne voda v těle hromadit. 

Jak poznáte, že organismus zadržuje vodu? Asi každá žena tento stav zná v období před menstruací: začnou jí otékat prsty u rukou, případně i nohy v oblasti kotníků. Jedná se o krátkodobý stav, který v průběhu periody sám zmizí. Potom ale jsou situace, kdy vodu zadržujeme déle a z jiných důvodů.

Příčiny zadržování vody v těle

Důvodem zadržování vody v těle může být životní styl, hormonální nerovnováha nebo špatná funkce některých vnitřních orgánů (ledviny, srdce). Hormonální nerovnováha nastává například v těhotenství či v klimakteriu, případně také díky hormonální antikoncepci. Otoky , důsledek zadržování vody v těle, se projevují také v případech, že konzumujeme hodně sodíku, nebo naopak máme málo draslíku v potravě a tedy i v organismu. Draslík reguluje množství tekutin v těle. Draslík a sodík se vzájemně ovlivňují – zvýšení příjmu draslíku způsobí vylučování většího množství sodíku prostřednictvím moči.

Jak odvodnit organismus přírodní cestou

Úplně logicky se nabízí řešení tím, že omezíte množství sodíku v potravě, tedy přestanete nadměrně solit (kuchyňská sůl je chlorid sodný, nejběžnější zdroj sodíku v potravě). Na druhou stranu zařadíte do jídelníčku víc potravin obsahujících draslík. Nejvýznamnějším zdrojem draslíku jsou banány, brambory, rajčata, avokádo, houby, bílé fazole, ale také špenát, šípky či mléčná čokoláda.

K odvodnění organismu také přispívá kořenová a listová zelenina a především okurky a melouny. Jistě jste zaznamenali, že po těchto potravinách “odbíháte” častěji. Močopudná je i káva, s tou ale opatrně, pokud máte vyšší krevní tlak a kardiovaskulární problémy.

Častým důvodem zadržování vody v těle je také paradoxně nedostatek tekutin v organismu. Proto je pravidelné pití vody či bylinných čajů základem správné regulace vody v organismu.

 

Previous ArticleNext Article