Zají­mavosti, Zdraví

Co si představit pod vitariánskou stravou

Moderní doba s sebou přináší nejen technické vymoženosti, ale také stále častější úvahy o tom, jaký způsob stravování je pro lidi optimální, přirozený. A tak vznikají různé výživové trendy: vegetariánství, veganství, frutariánství, paleo či raw. A také vitariánství. Možná jste se teď zarazili. Vždyť přece vitariánství raw strava je totéž, ne? Vlastně ano, ale… 

Definice raw stravy je konzumace potravin, které neprošly tepelnou úpravou při teplotě vyšší, než je 42 °C. Řada stoupenců raw tedy běžně konzumuje i syrové vejce, mléko, rybí a jiné maso (například sušené). Stačí dodržet maximální teplotu úpravy.

Vitariáni jsou z absolutní většiny zároveň vegani, takže konzumují pouze rostlinnou potravu, navíc upravenou při teplotě maximálně kolem 42 °C. Jen tak zůstává strava “živá” (život – lat. vita = vitariánství).

Co je živá strava

Živá samozřejmě neznamená, že se na talíři ještě hýbe. Jde o potraviny, které nebyly během přípravy zahřáté na více než 42 °C. Tato teplota představuje hranici, při níž zůstávají zachovány vitamíny a enzymy v potravě. Při vysokých teplotách je totiž většina živých látek v jídle zničena, dochází ke změně struktury molekul, a to do té míry, že mohou organismu spíš škodit než prospět. Navíc se vařením zbavují potraviny jejich přirozené chuti což vede ke zbytečnému používání dochucovadel a soli.

Co jí vitariáni

Stručně řečeno jí vitariáni všechno, co vyrostlo v přírodě a nebylo tepelně nebo chemicky zpracováno. Základními potravinami vitariánů jsou:

  • zelenina
  • ovoce
  • obiloviny
  • luštěniny
  • ořechy
  • semínka
  • bylinky

Tento jednostranný způsob stravování řada odborníků nedoporučuje, i když připouští, že tepelnou úpravou dochází ke zničení těch nejdůležitějších živin. Na druhou stranu tepelně upravená strava pomáhá organismu s trávením. Vitariánství je rozhodnutí, které nemusí vyhovovat všem, ale ti, kdo se takto stravují, jistě ví proč.

Previous ArticleNext Article