Zdraví

Chuť na sladké – jak se jí zbavit

Kdo nezažil, nepochopí, jak urputná může být chuť na sladké. Čokoláda, dortík, sladká limonáda, bonbony nebo obyčejné lízátko, prostě něco, co uspokojí chuť na sladké, je v takové chvíli prostě životní nutností. Jenže bílý cukr nám vůbec neprospívá. 

Cukr vám zatěžuje srdce, oslabuje zubní sklovinu, zhoršuje kvalitu pleti a může být důvodem vaší stálé únavy. Přitom se schovává v řadě našich jídel, včetně zálivky jinak zdravého zeleninového salátu. A zbavit se závislosti na něm nemusí být snadné. Přesto byste to měli pro své zdraví podstoupit.

Trocha teorie o cukrech

I když víme, že bílý rafinovaný cukr je tichý zabiják, cukry (neboli sacharidy) lidský organismus potřebuje pro řadu svých funkcí. Mozek, ledviny, svaly, červené krvinky, všude tam cukr k životu potřebujeme. Cukry jsou také primárním – rychlým zdrojem energie. Ovšem jsou dva druhy cukrů: rychlé a pomalé. Tedy ty, co se vstřebávají rychle (tam patří práv i bílý cukr), takže rychle zvednou hladinu cukru v krvi a stejně rychle se vyplaví, takže hodnota glykémie kolísá, a pak jsou takové sacharidy, které se uvolňují do krve pomalu a hladina cukru v krvi je více méně konstantní. Kolísání cukru v krvi  způsobuje únavu, podráždění, neklid a novou chuť na sladké.

Jak se zbavit chuti na sladké

Je tedy zřejmé, že potlačit chuť na sladké je možné výměnou rychlých cukrů za ty, co se vstřebávají pomalu. Ideální je této neodbytné chuti předcházet, tedy začít zdravěji už ráno. Když si k snídani dáte ovesné vločky s trochou medu a čerstvým nebo sušeným ovocem, máte zaručený přísun pomalu se vstřebávajících sacharidů a přitom zachováte sladkou chuť.

Jestliže si během dne na sladké vzpomenete, dejte si ovoce, mrkev nebo rajče. Spolehlivě vás zásobí zdravými cukry a vy si postupně budete na život bez bílého cukru zvykat. Chuť na sladké zažene srst sušeného ovoce nebo ořechů.

Cukry vyřaďte i z nápojů. Jestli nemůžete být bez sladkých limonád, začněte si dělat domácí z ovoce, slazené kapkou medu nebo jiného alternativního sladidla (javorový, kokosový, čekankový sirup, stévie, agáve a další).

Previous ArticleNext Article