Zdraví

Bílkoviny jsou pro tělo velice důležité

Bílkovina neboli protein je základní stavební jednotkou všech živých organismů. Bílkoviny jsou důležité pro stavbu a obnovu tkání a jsou nezbytné pro správné fungování celého organismu. Jsou zdrojem energie a slouží jako „převozník“ látek v organismu. Hlavním prvky v bílkovině jsou aminokyseliny.

Bílkoviny společně se sacharidy a tuky jsou pro výživu člověka naprosto nezbytné. 1 gram čisté bílkoviny představuje 17 kJ energie.

Dělení bílkovin podle původu

Bílkoviny získáváme konzumací potravin a to především mléka a mléčných výrobků, vajec a masa (hovězí, drůbeží, zvěřina, vepřové, ryby). Tyto bílkoviny se nazývají živočišné. Bohužel větší přísun živočišných proteinů se rovná také velkému přísunu tuků a ty my zase až tak nechceme.

Bílkoviny můžeme najít i v rostlinné stravě. Rostlinné bílkoviny nalezneme například v luštěninách, sóje, ořechách, ale také i v zelenině. Rostlinné produkty, které jsou bohaté na protein jsou zpravidla i hodnotným zdrojem vitamínu B. Mnoho odborníků ovšem tvrdí, že rostlinné bílkoviny nejsou pro stavbu těla plnohodnotné. Pro správnou výživu člověka je ideální správná kombinace rostlinných a živočišných bílkovin ve stravě.

Funkce bílkovin ve skladbě jídelníčku

Při redukci váhy proteiny více zasytí, nežli tuky a sacharidy, díky většímu příjmu bílkovin ve stravě se ztrácí pocit hladu. Bílkoviny také zabraňují ztrátě svalové hmoty, naopak – při optimální stavbě potravy se zvýšeným příjmem bílkovin a optimálních silových trénincích svalová hmota roste rychleji.

Nízký příjem bílkovin

Mezi nejčastějšími příznaky nedostatku příjmu bílkovin je především únava, otoky končetin, především kotníků, horší hojení ran a úbytek kosterního svalstva. Dalším příznakem je velká chuť na sladké. Při nedostatku bílkovin trpí i naše psychika a jsme náchylnější na depresivní stavy. Pokud jíte pravidelně maso, vejce, mléčné výrobky, ořechy a luštěniny, neměl by se vás deficit bílkovin týkat. Pokud chcete zvýšit přísun proteinů, nejlevnější způsob je zařadit do jídelníčku obyčejný tvaroh nebo skyr.

Previous ArticleNext Article