Děti

Imunita školáků

MUDr. Alexandra Moravcová, Všeobecná fakultní nemocnice, Praha 2

Podzimní období je pro školáky velmi náročné, protože klade obrovské nároky na jejich psychickou    i fyzickou výkonnost. Přestože se spousta rodičů obává spíše začátku nového školního roku, tedy září, největší zátěž představuje pro děti listopad a prosinec. V tomto období už dětem mohou docházet síly z letního odpočívání, ve škole nastává období prvních zkoušek a testů a k tomu všemu začínají útočit chřipkové virózy.

Pomozte proto svým dětem zvládnout toto období v pohodě, a to především tím, že podpoříte jejich
imunitu
psychickou pohodu
fyzickou kondici
Z lékařského pohledu je velmi důležité, aby všechny výše uvedené faktory byly v harmonii a poskytovaly tak dětem dobré východisko pro zvládání každodenních školních i všech povinností.

1.) Imunitní systém

Dobře fungující imunitní systém je u zdravých dětí zpravidla velmi výkonný a dokáže jejich organizmus účinně ochránit před nástrahami okolí i nebezpečnými viry. Aby tomu tak bylo stále, je  třeba jej podporovat, a to nejlépe přírodními prostředky. Všeobecně dobře známý je účinek vitamínů a minerálních látek, které je nutné do organizmu pravidelně dodávat stravou, aby byla udržena jejich dostatečná hladina. Jejich nejlepším zdrojem jsou ovoce a  zelenina. Pokud jich má dítě v jídelníčku dostatek, není třeba dodávat vitamíny ani minerální látky pomocí potravinových doplňků. Stále více je kladen důraz také na dostatečný příjem tzv. esenciálních mastných kyselin, které si naše tělo rovněž neumí vytvářet, nezbytně je ale potřebuje. Dle některých odborných prací bylo prokázáno, že zejména omega-3 mastné kyseliny ovlivňují kvalitu imunitního systému, a to jak preventivně, tak i při léčbě onemocnění, kdy mohou např. zkracovat průběh zánětlivých onemocnění. Esenciální mastné kyseliny patří do skupiny nenasycených mastných kyselin, jejichž zdrojem jsou především rostlinné oleje a výrobky z nich (např. kvalitní margaríny), tučné mořské ryby, ořechy a semínka. Právě s ohledem na imunitu, ale také na prevenci vzniku kardiovaskulárních onemocnění, je vhodné těmito tuky nahrazovat nasycené mastné kyseliny (především tuky živočišného původu), označované také zkratkou SAFA. Tyto MK mají na lidské zdraví jednoznačně negativní vliv.

Celý článek najdete na magazínu Aveneta.cz.

Previous ArticleNext Article