Chovatelství

Encyklopedie Akvarijní ryby – recenze

Akvárium je půvabný doplněk bytu, který vnáší do domova kus pravé a nefalšované přírody. Pestrobarevné tropické rybky prohánějící se v hejnech vodní plochou na nás působí uklidňujícím dojmem, který je, v dnešní uspěchané době plné stresu, skutečně k nezaplacení.

Ale abychom se mohli podívat na spokojené šupinaté tvorečky a namísto toho nesledovali krvavý masakr a boj o přežití, musíme vědět, které druhy se spolu snáší, které jsou dravé a kterým vyhovují podmínky, jež jsme jim v akváriu připravili. A jaká jiná kniha nám může v tomto výběru pomoci než právě encyklopedie.

Kniha Encyklopedie Akvarijní ryby pochází z dílny Ester Verhoef, která je svou tvorbou v chovatelském světě velice známá. Nejen že v knížce najdeme abecedně seřazený seznam různých druhů rybek, ale dozvíme se to nejdůležitější, co bychom měli jakožto budoucí majitelé akvária vědět. Tudíž to, jak velké a jak tvarované má akvárium být, kam jej umístit a jak zařídit. Jaké technické vybavení je pro plynulý a ničím nerušený chod akvária nezbytné, jaké dekorační materiály můžeme použít. Dozvíme se něco málo o rostlinách a základní údaje o složení vody. Takže zkratky jako pH a dH nám budou odtajněny a hlavně se dozvíme, proč nelít do akvária vodu z vodovodu, ale dostaneme stručný návod, jak ji upravit.

Ve zkratce se dozvíme jak funguje soužití hejnových ryb a proč je v tomto případě vždy dobré hledět na kvantitu jednoho hejna a nechovat menší množství ryb v malých hejnech. Nechybí ani rozdělení ryb podle patra, jež v akváriu obývají. I část jak ryby nakoupit a nasadit do nádrže každý začátečník ocení. Podle knížky se naučíte akvárium udržovat, krmit správně své svěřence, aby dobře prospívali a rostli.

Celá úvodní část je velmi vhodná pro začátečníky, kteří nemají s chovem ryb zatím žádné zkušenosti, odborník by byl nejspíš zklamán, jelikož jemu tato úvodní část nic nového nepřinese, ba naopak bude spoustu informací postrádat. Ovšem pro člověka bez zkušeností je napsána velice srozumitelně a obsahuje vše podstatné. Přesto mi v ní chybí zmínka o alespoň základních chorobách, s kterými se určitě tito lidé také setkají (krupička, plísňová onemocnění atd.).

Ale podívejme se na podstatnější a hlavně pro každého chovatele ryb zajímavou, obsáhlou část věnující se druhům akvarijních ryb. Najdeme zde český i latinský název, zařazení do čeledi a podčeledi. To, jak rozlišit pohlaví rybek, odkud ryba pochází, jaká je její velikost v dospělosti, chovatelské nároky a sociální vlastnosti toho daného druhu. Nechybí podstatné informace jako teplota a složení vody, vhodná potrava a způsob rozmnožování. U některých druhů jsou zmíněny i chované formy a zvláštnosti. Vzhledem k hojnému množství chovaných druhů jsou tyto informace vhodně seřazeny a jistě jejich zpracování ocení i lidé, kteří se chovu ryb už nějakou dobu aktivně věnují. Kniha rovněž nabízí možnost prohlédnout si zmiňované druhy na kvalitních fotografiích.

Vzhledem k množství informací o každém druhu se stane tato encyklopedie opravdovým přítelem akvaristy a neměla by v jeho knihovně chybět. Knihu vydalo nakladatelství Rebo Productions CZ, spol. s. r. o., které je svými kvalitními encyklopediemi dobře známo. Rovněž autorka patří k lidem, kteří umí čtenáře srozumitelně oslovit a poskytnout jim čtivým způsobem cenné rady. Za vše mluví množství knih o zvířatech, které byly od této autorky vydány. Mimo psaní a fotografování se věnuje i redaktorské činnosti – jak jinak než na téma zvířata. Její jméno samotné je příslibem kvalitních a „lehce stravitelných“ informací.

Další informace o knize najdete na stránkách nakladateství Rebo.cz
Previous ArticleNext Article