Hry, hračky, zábava

6 bere! – recenze hry

Cestu naším životem bychom mohli vyjádřit jedním slovním spojením „Je to hra osudu a náhody“. Přesně tak! V životě a ani ve hře nevíme, jak vše nakonec dopadne. Skončíme-li coby vítězové, či poražení. Vždy záleží na našem štěstí a schopnosti předvídat reakce ostatních. A právě při hře si můžeme vyzkoušet  taktiku takzvaně na nečisto, což nám mnohdy pomůže při rozhodování v životně důležitých situacích. Všichni víme, že neuvážená či špatná rozhodnutí se dají jen těžko vrátit zpět.

Hra s tajemným názvem „6 bere“ je určena pro hráče od desíti let věku a výše. Dle mého názoru si s ní poradí i osmileté dítě. Jedná se o společenskou hru, přičemž jí mohou hrát minimálně dva hráči a maximálně deset hráčů, a to až se 104 kartami. Již z těchto údajů je nám jasné, že dokáže zabavit hromadu jedinců.

Cílem hry:

Cílem hry je nebrat karty, a pokud už karty vzít musíte, tak ty s nejméně kravami. Vyhraje ten, kdo během hry nasbírá nejméně krav. Na běžných kartách je jedna kráva, ale je zde i několik karet, kde se objevuje více krav.

Průběh hry:

Každému hráči se rozdá deset karet. Čtyři horní karty ze zbývajícího balíčku se položí doprostřed stolu (po jedné pod sebe). Každá z těchto karet se stává první v řadě a během hry se řady skládají maximálně z pěti karet.

Jak se karty umísťují do řad?

Celá hra se řídí podle čtyř pravidel.
Pravidlo 1: Vzrůstající hodnota
Pravidlo 2: Nejnižší rozdíl
Pravidlo 3: Naplněná řada
Pravidlo 4: Nízká karta

Hra je díky předem stanoveným pravidlům zajímavá. Její kouzlo spočívá v tom, že se neustále rozhodujeme o správném postupu a jsme napjati, co udělají ostatní. Ve hře je i prostor pro taktiku, ale vždy záleží na štěstí, protože pokaždé to nevyjde. Pokud vyložíte příliš nízkou kartu a nelze ji podle stanovených pravidel zařadit, musíte si vzít jednu vámi vybranou řadu a místo ní položit svoji kartu. Karty berete i v případě, že vámi vybraná karta patří dle pravidel do řady již s pěti kartami. V tomto případě berete všech pět karet této řady a na volné místo vložíte původně vybranou.

Konec hry:

Hra končí, když všichni hráči zahrají svých deset karet. Karty, které si hráči musí během hry vzít, se nikdy do hry nepřibírají, ale pokládají se před sebe na stůl. Po skončení hry si každý spočítá počet krav v balíčku, které během hry nasbíral. Vítězem je hráč s nejmenším počtem krav. Výsledek se zapíše a může se hrát znovu. Hraje se pak stále dokola, dokud některý z hráčů nenasbírá 66 krav, a vítězem je ten, kdo do té doby nasbíral nejméně krav. Samozřejmě, že lze na začátku stanovit jiný počet krav pro konec hry nebo určitý počet her.

Nejzajímavější je hra ve 4 – 5 hráčích. V tomto počtu je napínavá, je zde dostatečný prostor pro taktické a vyvážené rozhodování. V přiloženém návodu jsou popsány i čtyři varianty hry pro pokročilé hráče, takže nemusíte mít strach, že by se hra stala nezajímavou či nudnou. Hra nezabírá téměř žádné místo, proto si ji můžete vzít s sebou na výlet či dovolenou anebo vám bude příjemným společníkem při dlouhých zimních večerech.

Název:     6 bere!
Rok vydání:     1994
Autoři:     Wolfgang Kramer