Reklamní články

Pohodlné nákupy? Přes internet!

Internetové nakupování patří dnes již k běžným službám, které využívají desetitisíce lidí po celém světě. Co si budeme povídat, je to určitě často pohodlnější než nákup v normálním kamenném obchodě. Kdykoliv vás cokoliv napadne, stačí si jen sednout k počítači a vybrat si.

 

Nemusíte se řídit žádnou otevírací dobou, takže třeba i o půlnoci si můžete koupit jakékoliv zboží. Výhodou je, že si ho můžete vybrat, aniž by vás musela prodavačka obskakovat, často velmi neochotně. Surfování vám také dává možnost porovnat ceny s ostatními obchody, čehož si mnoho lidí určitě cení. Nevýhodou třeba je, že si zboží nemůžeme důkladně prohlédnout. Problém vzniká třeba i při výběru oblečení. I když často na stránkách nalezneme tabulku s číslováním velikostí a udanými rozměry, tak i přesto se může stát, že nám daná velikost prostě nepadne. Samozřejmě je možné zboží vrátit, ale to už znamená jisté komplikace.

 

S rozvojem internetu a internetového obchodu jdou ruku v ruce tzv. koumáci, kteří se různými lstmi snaží obohatit na úkor ostatních. Proto bychom měli pro bezpečnost dodržovat jistá pravidla. Abychom se vyhnuli případným podvodníkům, neměli bychom nic platit předem, ale až při dodání zboží. V poslední době se množily případy, kdy byly lidem zasílány prázdné balíky nebo zboží zaplatili, ale nic jim nepřišlo. Proto je lepší nechávat si posílat věci na dobírku. Další takovou malou nevýhodou je termín dodání zboží, často se pohybuje v rozmezí dva až sedm dní (záleží na tom, zda je zboží skladem).

 

Jak vznikl internet?

 

V roce 1967 se sešli zástupci univerzity ARPA a investoři s americkým Ministerstvem obrany a společně řešili otázku možnosti, jak by se daly efektivně sdílet informace za pomoci počítačů. V roce 1969 pak vznikl předchůdce internetu, tzv. ARPANET. Spojoval čtyři stanoviště – Kalifornskou univerzitu v Santa Barbaře, Stanfordský výzkumný institut, Kalifornskou univerzitu v Los Angeles a Utahskou univerzitu. První e-mail pak byl odeslán v roce 1972 a v roce 1975 už bylo internetem propojeno 63 stanovišť. V roce 1980 mělo on-line připojení celkem 20 000 lidí z univerzity, armády a vlády. O dvanáct let později se internet natolik rozrostl, že počet jeho uživatelů stoupl na milion (mezinárodně) a do roku 1999 se vyšplhal až na 43 milionů. S rozvojem internetu ARPANET skončil svou činnost, bylo to v roce 1989.

 

V 90. letech se pak začaly objevovat první internetové obchody. V roce 1994 si už bylo možné v Americe objednat pizzu z Pizza Hut, anebo provádět bankovní operace v První virtuální bance (First Virtual Bank). Objevil se i první internetový bankovní lupič Vladimír Levin z Ruska. Dnes je možné si na internetu koupit už prakticky všechno. Nejčastěji jsou to knihy, oblečení, boty, módní doplňky, kosmetika, nutriční produkty, potraviny či letenky a zájezdy. I u nás zaznamenal internetový obchod značný rozkvět. Dnes existuje už řada firem, které se tímto obchodem zabývají a na internetu seženeme už prakticky všechno.

Na pár otázek týkajících se internetového obchodování jsem se zeptala pana Zdeňka Oubrechta, majitele a jednatele společnosti Bear Internet Technology s. r. o ., která je provozovatelem několika internetových obchodů.

V čem spatřujete výhody internetového obchodu a naopak jaké má podle vás nevýhody?

 

Z našeho pohledu jsou to běžně udávané výhody – odpadnou náklady na skladové prostory, pronájem obchodu či zaměstnance. Ale zároveň jsou tu i nevýhody – skladem je drženo minimum zboží, takže občas jsou delší dodací lhůty. Občas se také stane, i přes naši snahu mít aktuální záznamy, že se zboží vyprodá u dodavatele a my pak nejsme schopni ho zákazníkovi dodat. Asi největší nevýhodou internetového obchodu je nemožnost si zboží osahat. Nakupování podle fotek není vždy optimální. Další nepříjemností je výše poštovného. Balné třeba v našem obchodě neúčtujeme, ale poštovné a doběrečné stejně navyšuje cenu o dalších 124 Kč, což je docela velká částka.

 

Nechybí vám bližší kontakt se zákazníkem?

 

Se zákazníkem komunikujeme, řekl bych, v duchu dnešní doby – pomocí telefonu a internetu. Pro zákazníky z Prahy je možné si zboží vyzvednout u nás v kanceláři, takže i nějaký osobní kontakt může proběhnout. Spoustě zákazníků tento „anonymní“ kontakt vyhovuje. Dnešní doba už je taková.

Která období v roce jsou nejvíce náročná?

 

Bezkonkurenčně vedou Vánoce a pak Valentýn. Ostatní svátky se tedy alespoň nás nijak významně nedotýkají. Osobně se domnívám, že to způsobuje složení našich zákazníků. Podle našich postřehů nejvíce „plyšáků“ kupuje věková skupina mezi 15 a 30 lety jako dárek pro někoho dalšího.

 

Jak vnímáte konkurenci? Je těžké se udržet na trhu?

 

Konkurence je jako v každém oboru velká. Snažíme se získávat nové zákazníky pomocí reklam, soutěží a různých dalších akcí a současně si držet stávající zákazníky kvalitou služeb a poskytováním slev při dalších nákupech.

Reklamní článek

Previous ArticleNext Article