Zdraví

Optimální délka spánku

Probouzíte se ráno čilí a svěží, nebo patříte mezi ty, kteří poslepu zaklapnou první budík a vstávají 5 minut před odchodem do práce? Téměř každý z vás bývá celý týden v jednom kole, chodí pozdě spát a brzo ráno vstává. Spánek je pro tělo velmi důležitým, proto byste ho neměli zanedbávat.

S nedostatkem spánku zvyšujete riziko srdečních poruch, obezity a cukrovky, podepisuje se i na kráse a kvalitě pleti. Výjimkou nejsou bohužel ani deprese a stavy úzkosti.

Doporučená doba spánku dle věku

Ve škole se děti učí o tom, že optimální délka spánku je 8 hodin. Je to mu ale opravdu tak? Doporučená doba se opravdu liší s věkem jedince. Je jasné, že malé děti potřebují mnohem více spánku než dospělý člověk.

Novorozenec by měl prospat 14 až 17 hodin za den. Je to důležité období, kdy se během spánku uvolňuje růstový hormon a ten je potřebný pro fyziologický rozvoj miminka. Jak jsou na tom kojenci? Ze spánku získávají potřebnou energii a celková doba spánku se pohybuje od 12 do 15 hodin denně. U batolat se časová hranice moc neliší,  11 až 14 hodin spánku potřebují pro zdravý vývoj.

Předškoláci by měli věnovat spánku 10 – 13 hodin. Jejich spánkový režim je dobré dodržovat, protože ovlivňuje jejich chování. Při nedostatečném spánku hůře komunikují s okolím, v případě, že dítě spí méně než 10 hodin, může svou únavu zahánět hyperaktivitou.

Schopnost lépe se učit ovlivňuje i správná doba spánku. Školní děti by měly naspat alespoň 9 – 11 hodin. Děti v pubertálním věku zažívají různé výkyvy nálad díky hormonálním změnám a samozřejmě tomu může přispět i nedostatek spánku. Vaši puberťáci by měli spát 8 až 10 hodin, je ale poměrně obvyklé, že se někteří jedinci pubertou “prospí”, ke spánku využijí každou volnou chvilku.

V dospělosti se dá optimální doba spánku stanovit na 7 – 9 hodin denně. U mužů například hrozí v důsledku spánkového deficitu snížení množství spermií. Pro seniory bývá dost častý problém s nespavostí, ale i přesto by se měli snažit, aby jejich délka spánku byla v rozmezí 7 – 8 hodin za den. Odpočinek je pro ně stále velmi důležitý.

Previous ArticleNext Article