Tvoření

Malujeme na hedvábí II – Crash, nebo-li mačkaná technika

Tato technika je velice efektivní a oblíbená, protože je rychlá a vlastně se nedá nijak pokazit. Pracujeme opět s hedvábím pongé 5 nebo 6, můžeme použít i Hb 8, musíme ale počítat s delší dobou schnutí. Tato technika je velmi závislá na dostupnosti tepelného zdroje, ideální je sluníčko, dobře ale poslouží i krb nebo radiátor. Fén v tomto případě raději nechejte schovaný.

Pracujeme s mokrým výrobkem podobně jako u techniky solné. Na omyvatelnou, nejlépe mobilní, podložku namačkáme hedvábný polotovar, buď nahodile nebo v pravidelných tvarech.

Hedvábí také můžeme podložit různými prostorovými tvary, např. kostkami, kuličkami nebo třeba kelímky. Naředěné barvy nanášíme v kruzích pod sebou, začínáme nejsvětlejší barvou, kterou malujeme vrcholky, a postupuje směrem k „údolím“, na která nanášíme barvu základní. Pokud vrcholky zatočíme kolem kelímku, vzniknou nám po uschnutí barevné květy. Důležité je, aby se barvy dotýkaly nebo překrývaly.

Po nabarvení celé plochy výrobku si vezmeme tenký štěteček a některé hrany zdůrazníme tence černou neředěnou barvou. Pokud se nám černá barva nehodí do kompozice, můžeme použít neředěný nejtmavší odstín z barev, kterými jsme šátek barvili.
{snippet ad1}
Při barvení nezapomínejte na to, že do záhybů se barva bude dostávat jen ve světlých odstínech, takže je potřeba dát na viditelná místa barvy dostatek. Čím volnější jsou záhyby, tím snadněji do nich barva proniká.

Pracovat musíme poměrně rychle nebo ve stínu (v budově). Po dokončení naopak dáme celý výrobek ke zdroji tepla, aby schnutí bylo rychlé. Čím pomaleji hedvábí schne, tím barevnější šátek bude. Počkáme, dokud hedvábí zcela neuschne, potom ho zažehlíme a vypereme aviváži. Na závěr můžeme světlejší místa domalovat konturami.

Kromě šátků a šálů můžeme cash techniku použít i při barvení kravat.

Mokrou kravatu namačkáme do ohraničeného prostoru (dobře se hodí plastová krabička od plněných piškotů) a štětcem nebo kapátkem nanášíme barvy. Hrany opět zdůrazníme tenkými linkami černou barvou. Chvíli necháme kelímek na sluníčku nebo u topení, aby barva dobře pronikla do hedvábí, a potom kravatu v kelímku sušíme fénem tak dlouho, dokud se nezačnou tvořit mozaikovité tvary. Pak vlhkou kravatu vytáhneme, vypneme na rovnou plochu a necháme zvolna doschnout. Nakonec zažehlíme.

Previous ArticleNext Article