Rozhovory

Dobrá rada nad zlato

Při prvním těhotenství jsem toho načetla tolik, že jsem o jakékoliv „radě navíc“ ani neuvažovala. Bohužel po negativní zkušenosti s kojením u staršího syna, jsem při druhém těhotenství zpokorněla a o radu požádala. Mým andělem strážným se stala laktační poradkyně paní Karolína Švechovičová. Vyzpovídala jsem ji hlavně proto, abyste se o této profesi dozvěděly něco více. A možná se dobré radě nebránily tolik jako původně já.

Jaké máte vzdělání a jaká byla vaše cesta k povolání laktační poradkyně?
Jsem porodní asistentka a Bc .ošetřovatelství. Již od vyšší školy, kde jsem studovala svou specializaci, jsem zatoužila pracovat v komunitní sféře, tedy mimo nemocnici. Pomáhat nejen maminkám před porodem, ale i po porodu. K laktačnímu poradenství jsem se dostala až později díky mé první dceři, která se narodila předčasně a prošly jsme si mnoha úskalími kojení. Nakonec jsem kojila 11měsíců a uvědomila si, že tyto problémy výrazně působí na prožívání šestinedělí a dále. Poté jsem prošla vzdělávacím kurzem Laktační ligy a co nejdříve se pustila do práce .

Co přesně, jaké služby, budoucím i stávajícím maminkám nabízíte?
Díky Mateřskému centru v Čelákovicích mám možnost vézt kurz předporodní přípravy v jeho prostorách, dále nabízím cvičení pro těhotné, masáže těhotných, návštěvy po porodu, laktační poradenství, masáže kojenců, malých dětí i školních dětí a navíc relaxační masáže a Bowenovu tlakovou masáž. Pracuji s aromaterapií a homeopatií, týkající se tohoto období. Též mám rentální stanici, pronajímám odsávačky mateřského mléka.  

Sama jste maminkou 2 dětí. Řekněte upřímně – byly vám během těhotenství a následné péče o děti, vaše znalosti ku prospěchu nebo spíše toho víte „až moc“ a toho pramení větší úzkostnost?

Ano, mám dvě malé děti, díky kterým jsem získala mnoho velmi důležitých zkušeností. Co se týká porodnictví, asi znalosti byly trochu na obtíž. I když přiznám se, že na porodním sále jsem byla jako každá jiná maminka. Jen si uvědomuji, že jsem výrazně myslela na to, jak správně tlačit a to jsem i dodržela. Ale to bylo asi vše.  

Jak byste definovala vaši klientelu – ženy s vyšším vzděláním, ženy s „problémy“…nebo je to napříč věkem, vzděláním, četností těhotenství…
Má klientela je velmi rozdílná. Nemohu určit výši vzdělání, přiznám se, že se tímto ukazatelem neřídím. Maminky, které mi projdou kurzem předporodní přípravy, jsou informovány, že jsem jim při jakýchkoliv obtížích či nejistotách k dispozici. Maminky, které se mi ozvou mimo kurz, hledají převážně pomoc s kojením na internetových stránkách Laktační ligy, kde jsem uvedena jako poradce. Chtějí si pronajmout odsávačku mateřského mléka nebo se alespoň ujistit, že vše dělají správně. Není to tedy vždy jen o problémech. V mateřském centru figuruji i jako lektorka kurzu masáží kojenců a malých dětí, takže maminky rády poznávají i jiné metody, jak pečovat a pomáhat svým drobečkům. A na to navazují i samotné masáže maminek, při nichž si ženy nejen vyčistí hlavu od starostí, ale i načerpají novou energii. Masáže těhotných a Bowenovu masáž využívají maminky, které mají bolesti a jiné obtíže (nevolnost…) a nebo se potřebují uvolnit, odpočinout si od všedních povinností.

Já sama patřím k vaším velmi spokojeným klientkám – setkaly jsme se před porodem jedinkrát na pár minut a další setkání se už nestihlo konat. Přesto jste mi po porodu byla nápomocna téměř 24h denně, po telefonu. Dokonce i v době vánočních svátků. Co takovému pracovnímu nasazení říká například manžel?
Manžel přijal mou práci se vším, co obnáší. Ví totiž, že ji vykonávám opravdu ráda, že mě baví a jsem ochotna pro ni mnohé obětovat. Jsem maminkám k dispozici i o víkendech. Když potřebují, jsem tu pro ně. I tak je má práce ještě stále výrazně limitována rodinou, malými dětmi, kterým chci věnovat dostatek času, pro náš klid a pohodový život. Doba se i tak zlepšuje, obě dcery již navštěvují předškolní zařízení a já mám celá dopoledne, která se otevírají mým klientkám. Ale nebylo tomu vždy tak, ještě nedávno mé aktivity probíhaly převážně v podvečer. Naštěstí v manželovi mám velkou oporu. Kdykoliv potřebuji odejít ke klientce, tedy ve večerních hodinách, přejímá péči o děti a já se mohu bez stresu plně věnovat své práci. Díky němu je vše pro mě jednodušší.

Dodnes si pamatuji vaši větu na začátku našeho společného boje o mé mateřské mléko: „Rozkojila jsem doteď většinu maminek.“ Přiznám se otevřeně, moc jsem vám nevěřila. Máte hodně podobně náročných klientek?
Vím, že jste mi nevěřila. Mnoho maminek nejprve nevěří. Je to dáno tím, že když se objeví problém, očekáváte rychlé řešení. Málokterá maminka přijme na začátku snažení fakt, že na tu nejmenší změnu při kojení potřebujete 4 až 7 dnů, což je doba zpětné vazby pro tvorbu mléka. Já vám plně rozumím a chápu vaše obavy, když máte před sebou plačící dítě, kterého kojení neuspokojí. Naučila jsem se dávat mamince lhůtu jednoho týdne, kdy ji žádám, aby dodržovala pravidla pro podporu kojení. Pokud nedojde k sebemenší změně za toto období (většinou změna dostaví), začneme se bavit jinak, jelikož tam už pravděpodobně závažnější problém je.
Takže co se týká náročnosti klientek, vše se odvíjí od vývoje jejich stavu. Někde se zlepšení dostaví velmi brzy a žena se cítí lépe, nebo naopak jde vše pomaleji a tak se projevuje i nedočkavost a nejistota maminky.

Co byste vzkázala maminkám, které váhají, například na „doporučení“ svých matek nebo skeptických přítelkyň, využít služeb laktační poradkyně?
Co bych vzkázala? Pokud máte jakýkoliv problém, začněte jej řešit co nejdříve. Nejen při kojení je mnoho dějů v našem těle významně propojeno. Z jednoho malého se tedy brzy může vytvořit problém veliký až neúnosný. Většina obtíží se navíc vyskytuje v šestinedělí, kdy jste vnímavější a citlivější. Mluvte o svých problémech i nejistotách, nenechávejte si je v sobě. Můžete si zadělat na podstatně větší problém u sebe samé. Mluvím o poporodní depresi atd.
Vždyť nemusíte hned chtít návštěvu u sebe doma. Stačí zavolat, nebo napsat email, poradit se, ujistit se, že děláte vše tak, jak máte. Uleví se vám a vše půjde lépe. Nebojte se zeptat. Jsme tu přeci pro vás.

Nutno říci, že služby laktační poradkyně nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění. Mohla byste nastínit na konkrétním příkladě alespoň orientační finanční náročnost služeb? To víte, „zaručené informace“ dobrých kamarádek straší tím, že porodné rozhodně stačit nebude…
Jak na tuto otázku odpovědět. Asi nejlépe takto. Představte si dvě  situace. Zavoláte si na pomoc laktačního poradce, který u vás provede tři, čtyři návštěvy po dvou hodinách. Je většinou ochoten za vámi dorazit domů. Vyřešíte s ním daný problém, dozvíte se, jak zvládat jiné obtíže, které se mohou při kojení vyskytnout, takže v budoucnu si s nimi samy poradíte, získáte zručnost nejen okolo kojení, ale i péče o miminko a sebe. Do budoucna laktačního poradce již nebudete potřebovat.
Druhá situace je taková, že si laktačního poradce nezavoláte, přetrvává váš problém, který se neřeší, ale spíše prohlubuje, a bohužel musím říci, že často vede k vyčerpání ženy a k ukončení laktace. Co to obnáší? Musíte pořídit kompletní výbavu pro krmení umělou stravou a každou chvíli budete nakupovat umělou stravu, sterilizovat lahve, převářet vodu  a to nemluvě o čase, který vám příprava umělé stravy vezme.
Pokud hodnotíme finanční stránku věci, podívejte se, kolik stojí jedna krabice umělé stravy, atd.. Tam vám opravdu brzy porodné stačit nebude.
Zvažte samy, zda není lepší po pár návštěvách laktačního poradce vyřešit rychle váš problém a kojit. Zde navíc nemluvíme o mnoha dalších výhodách kojení nejen pro dítě, ale i pro matku.

Proč si myslíte, že by budoucí maminky měly alespoň jednou absolvovat předporodní kurz?
Cílem předporodní přípravy je seznámit ženu s průběhem těhotenství, připravit ji na porod, šestinedělí, kojení a péči o miminko. Tato příprava vede k odstranění negativních emocí spojených s porodem, snižuje strach z bolesti a minimalizuje obavy o dítě. Ženě by měla pomoci lépe snášet veškeré změny patřící k těhotenství, posílit důvěru k sobě samé, ale i ke zdravotnickému personálu. Maminky, které projdou předporodní přípravou se většinou na porodním sále lépe adaptují, více spolupracují a tím si i zkracují samotný porod. Navíc necítí obavy z nastávajícího období plného změn. Dovědí se zde mnoho důležitých kontaktů, vědí, na koho se obrátit v případě potřeby.

Když už maminka odmítne využít služeb laktační poradkyně, jaký jiný spolehlivý zdroj informací byste jim doporučila?
Každá žena by měla vědět, že nic není lepší než osobní setkání s poradkyní, která může na místě zhodnotit situaci, probrat do detailu daný problém, objevit třeba i jen nepatrnou chybu v technice, kterou maminka nepovažuje za důležitou. Poradkyně navíc může navrhnout řešení a přizpůsobit ho situaci a prostředí. Můžete probrat svůj problém po telefonu, po emailu, ale nikdy nedocílíte kvality osobního kontaktu.
Dobře zvažujte i rady nabízené na internetu, dobře vybírejte portál, který si zvolíte pro získávání informací. Existují skvělé stránky na internetu, kde objevíte mnoho a mnoho rad, jak řešit problémy s kojením. Ale jste si jistá, že se to týká opravdu vás? Bohužel se stává, že zvolíte špatné řešení vašeho problému a to opět může vézt ke komplikacím a v nejhorším až k bojkotu kojení.
Zaměřte se na specializované stránky, např. Laktační ligy, též firmy Medela (výhradní výrobce pomůcek podporujících kojení), kontaktujte informační linky pro podporu kojení – bývají u některých porodnic, zde vám budou k dispozici opět laktační poradci. A jistě se nebojte oslovit dětské lékaře, event. vaše gynekology.
Vždy ale platí to, co jsem psala na začátku. Není nad osobní kontakt.

Přeji všem maminkám pohodové a bezproblémové těhotenství i první, často velmi náročné, týdny a měsíce s novorozeným miminkem. Pokud problém nastane, neváhejte a požádejte o pomoc. Není to žádná ostuda. A jste-li z Prahy-východ, mohu vřele doporučit paní Švechovičovou. Patřila jsem k nevěřícím Tomášům a druhého syna jsem jen díky její trpělivost a pomoci kojila do 8 měsíců.

Previous ArticleNext Article